miercuri, 28 ianuarie 2015

Masina second hand - kilometraj modificat sau real?

    Atunci cand vrei sa-ti cumperi o masina second hand, ai doua variante. Prima ar fi sa cauti printre anunturile online, iar a doua sa te duci in targul de masini. 



    Pentru ca piata auto second-hand are un ritm rapid, anunturile din ziare nu mai reprezinta o solutie viabila. Si nu punem la socoteala nici cazurile in care auzi de o masina din vorba in vorba. Asa ca-ti raman cele doua variante: cauti pe internet sau te duci in targ. Iata care sunt avantajele si dezavantajele fiecarei variante.



    Avantajele vizitarii unui targ auto:

-          - vezi masina live
-          - poti compara mai usor - de obicei, in targ masinile de acelasi gen sunt grupate
-          - castigi timp - faci vizionarea masinii si sa fii dezamagit
-          - negocierea la fata locului
-          - samsarii de masini - pot sa fie un lucru bun, pentru ca te poti intelege la pret, poti incerca diverse variante, deoarece un proprietar care isi vinde masina pe care a condus-o 3-5 ani este mai probabil sa tina la pret.

    Dezavantajele pe care le prezinta un targ auto:

-           - masini pregatite de vanzare
-           - samsarii de masini - pot sa fie si un lucru rau, pentru ca sunt maestrii in schimbatul aspectului real al unei masini si in plus pot modifica in bord kilometrajul
-           - preturi mai mari - de obicei, preturile din targul de masini sunt mai mari decat pe internet
            - masini nepotrivite
-           - dupa o zi de cautari intr-un targ auto, exista sansa sa pleci dezamagit.

    


    Miile de super-oferte de pe site-urile cu vanzari auto cu kilometraje fixate la 77.000, 84.000, 98.000, 113.000 sau 135.000 atrag insa multi cumparatori. Fiecare dintre ele are un secret şi un anumit tip de client. 77, 84, 98.000 sunt spre exemplu compromisul pe care l-ar accepta majoritatea cumpărătorilor atunci când vor să bage nişte bani într-o maşină rulată. 113, 135.000 pot fi reale sau maşini cu rulaj cel puţin dublu.

    Există însă şi vânzători care declară kilometrajul real, chiar şi la 170.000 km, ceea ce nu este mult pentru un motor bun. Pentru aceşti oameni avem tot respectul.

    Atunci cand iti cumperi o masina la mana a doua, este bine sa verifici in primul rand daca a fost lovita.

    O alta problema destul de intalnita este numarul de kilometri pe care ii arata bordul.



    Fiti foarte atenti daca vreti sa va cumparati o masina second hand, mai ales daca este adusa din alte tari. Jumatate din autoturismele scoase la vanzare pe internet au kilometrajul dat inapoi, spun mecanicii auto. Au fost cazuri in care automobilul avea si 175000 de kilometri disparuti ca prin minune. Cand dati cateva mii de euro pentru o masina, chiar si la mana a doua, aveti tot dreptul sa solicitati orice fel de informatie despre autoturism. In tarile din vestul Europei, proprietarii fac reviziile, de regula, in service-urile reprezentantelor. De fiecare data cand intra in service, informatiile despre masina, inclusiv kilometrajul, sunt trecute intr-o baza de date. Vanzatorii pot da kilometrajul inapoi, dar nu au cum sa masluiasca baza de date.

    La aceasta baza de date au acces si reprezentantele din Romania. Asa ca, daca stiti seria de sasiu a masinii, puteti afla tot istoricul ei. De pilda, masina are kilometrajul dat inapoi, nu o data, ci probabil si de trei ori si desi se vinde cu 135 de mii de km la bord, e posibil sa constati ca respectiva masina are cel putin 300 de mii.

    Este stiut deja ca toate kilometrajele, de la orice model de masina, pot fi date inapoi. Da, ai citit bine. In Romania, acest lucru nu este ilegal cum este in Statele Unite, aceasta fapta fiind pedepsita de legea federala. In Romania insa poate fi doar elementul unei inselaciuni, daca pagubitul isi da seama si te da in judecata - adica a platit pentru un produs care a fost modificat fata de starea lui originala. Intr-un astfel de caz, da, poate fi considerata o procedura ilegala, dar este greu de dovedit concret. Insa daca te duci cu masina personala la cineva care se ocupa cu asa ceva, sa umble la numarul de kilometri, o poti face de fata cu politia, pentru ca nu este incalcata nicio lege. La masina personala poti face orice. Daca ulterior o vinzi, e treaba ta. 

    Ok, am lamurit ca datul kilometrilor inapoi nu incalca nicio lege din Romania. Dar cum se face acest lucru?

    La kilometrajul digital al unei masini, cum au acum majoritatea dintre noi, este destul de simplu sa afli daca s-a masluit kilometrajul, dar dureaza mai mult. Se demonteaza bordul pentru a scoate unitatea care are ceasurile de bord. De obicei, unitatea cu ceasuri este o piesa unitara care contine kilometrajul cu vitezometru, turometru si alte ceasuri sau becuri / martori. Aceasta unitate se conecteaza prin intermediul unei mufe sau mai multe la computerul masinii sau la o unitate electronica.

    Luam de  exemplu cu un BMW X6 din 2007, care are la bord 160.000 de kilometri. Conectam ceasul de bord la soft si cu ajutorul codului, ne ies 5 valori de kilometri, emise de soft: 13,287 km, 49,322 km, 62,884 km, 93,767 km si 128,722 km. Nu putem de exemplu sa programam softul sa ne puna ceasul la fix 75,000 de kilometri, ci putem alege doar una din valorile de mai sus, care ni se potriveste noua si starii masinii, in functie de ce vrem sa facem cu ea. Dupa programarea noua a ceasurilor de bord, acestea se monteaza inapoi si nu se cunoaste nicio modificare ca a umblat cineva pe acolo.

    Dar cum ne dam seama daca o masina are sau nu kilometrii reali? Inca din capul locului, trebuie sa stii ca nu e deloc usor sa-ti dai seama daca o masina te minte sau nu. Mai precis, daca vanzatorul spune adevarul ori ba. Trebuie sa ai cateva cunostinte despre masini si mecanica, sau trebuie sa o evaluezi cu ajutorul unui cunoscator.

    Insa iata aici cateva detalii la care trebuie sa te uiti:

-          - are baterie aftermarket, nu cea originala: inseamna ca masina are peste 80.000-100.000 de km, pentru ca un acumulator de prima echipare nu tine niciodata mai mult;


-          - are volanul ros / pielea volanului roasa / pielea schimbatorului mancata: masina are peste 100.000 de km;


-          - tapiteria de la scaunul soferului este crapata sau roasa: masina are peste 50.000 de km;


-          - pedalele sunt uzate si cauciucul de pe ele este ros: masina are peste 100.000 de km;


-          - fetele de usi scartaie in mers: masina are peste 50.000 de km;

-          - bordul scartaie sau scoate diverse sunete: masina are peste 80.000 de km;

-          - cotiera este roasa: masina are peste 130.000 de km (cotierele sunt facute dintr-o piele / material foarte rezistent);


-          - amortizoarele de la capota / haion de ridicare nu mai au putere sa ridice: masina are peste 100.000 de km;

-          - toba finala ruginita: masina are peste 80.000 de km;



-          - amortizoarele nu mai sunt cele originale din fabrica: masina are peste 150.000 de km;

    De cele mai multe poti afla de la service daca s-a umblat la km, insa nu poti sti cat a avut masina.



    Una dintre cele mai sigure metode e verificarea cartii service, dar in ultima vreme si acolo au aparut "facaturi", deoarece se poate ca o masina ce are cartea sevice "la zi", sa fie si aceasta masluita, costa 80 Euro la “baietii” din Germania.

    In schimb autenticitatea ei se poate verifica la reprezentanta.




    Asaltate de cereri, service-urile ofera consultanta celor care cumpara o masina la mana a doua. Cu 100 de lei, puteti afla daca este real kilometrajul sau masina a fost revopsita.