vineri, 12 aprilie 2013

Timbrul de mediu poate fi contestat in instanta

    Timbrul de mediu a inlocuit, de la jumatatea lunii martie, vechea taxa de poluare, insa modificarea a fost mai degraba una superficiala decat una de substanta. 

    Practic, autoritatile au schimbat denumirea taxei si cateva coordonate legate de calculul ei, insa, in esenta, problemele de reglementare raman, astfel ca si timbrul de mediu are toate sansele sa fie contestat cu succes in instanta. 

    Avocati, care au asistat mai multi clienti in recuperarea de la stat a sumelor platite ca taxa de inmatriculare, in diferitele forme sub care s-a regasit aceasta de-a lungul timpului in legislatia romaneasca, sunt de parere ca si timbrul de mediu, la fel ca taxele dinaintea lui, constituie o noua incalcare a dispozitiilor comunitare, fiind nelegale si discriminatorii.

    Daca in privinta taxei de poluare, asa cum era reglementata ea de OUG nr. 50/2008, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a decis deja ca era contrara dispozitiilor comunitare, nici noua taxa auto – denumita "timbrul de mediu" – nu scapa de controverse.

    Avocatii sunt de parere ca si noul timbru de mediu poate fi atacat in instanta de judecata deoarece incalca normele legale privitoare la dreptul la proprietate, drept garantat de Constiutie si de Conventia Europeana a Drepturilor Omului.
Prin noua formula de calcul al timbrului de mediu, taxa creste foarte mult pentru autoturismele Euro 3 si Euro 4 si scade pentru autoturismele Non - euro, Euro 1 si Euro 2. 

    Intrucat majoritatea tranzactiilor cu autotursime au ca obiect autoturisme incadrate in normele Euro 3 si Euro 4, proprietarii acestora vor fi afectati in cazul in care ar dori sa instraineze autoturismul neputand dispune de atributele conferite de dreptul de proprietate. Ori, circuitul civil este liber, iar aceasta taxa, dupa cum a fost reglementata, incalca principiul liberei circulatii a marfurilor, prevazut de art.34 - 36 din Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene.



    Mai mult decat atat, OUG nr. 9/2013, actul normativ care reglementeaza timbrul de mediu, contine si dispozitii care incalca Constitutia Romaniei. 

    Este vorba despre art. 4 lit. d) din OUG nr. 9/2013 prin care se prevede obligatia achitarii timbrului de mediu in cazul transcrierii dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat in situatia autovehiculelor pentru care s-a dispus de catre instante restituirea sau inmatricularea fara plata taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, taxei pe poluare pentru autovehicule sau taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.

    Potrivit avocatiilor , acest articol incalca principiul neretroactivitatii legii civile, principiu consacrat de prevederile art.15 alin. 2 din Constitutie si de art. 6 din Codul civil.

    Principiul neretroactivitatii legii este esential pentru protectia drepturilor omului in fata legii. N-ar exista nicio siguranta pentru particulari daca, atata vreme cat o lege este in vigoare, iar ei s-au conformat prevederilor acesteia, s-ar putea repune in discutie, dupa abrogarea ei, actele incheiate conform dispozitiilor legale. Altfel spus, legea este un ordin al legiuitorului, iar un ordin nu poate fi valabil decat pentru viitor, nu se poate pretinde cetatenilor supunerea fata de o lege pe care nu o puteau cunoaste, intrucat nu exista.

    Cum procedam pentru a contesta noua taxa auto?

    Toate persoanele care au achitat timbrul de mediu se pot indrepta impotriva statului roman prin promovarea unei actiuni in fata instantelor de judecata prin care sa solicite restituirea sumei achitate cu titlu de timbru de mediu.

    Documentele necesare pentru a solicita recuperarea banilor din timbru sunt:
- cartea de identitate a masinii in copie, cu prezentarea originalului in instanta pentru conformitate;
- contract de vanzare cumparare a autovehiculului;
- decizia de impunere a platii timbrului de mediu eliberata de Administratia Finaciara competenta;
- dovada platii timbrului de mediu.



    In cazul in care cei care au achitat timbrul de mediu nu mai detin o copie de pe chitanta fiscala trebuie sa se adreseze organului fiscal la care au platit taxa, care le va elibera o copie de pe documentul de plata.

    Pentru autovehiculele achizitionate in sistem leasing, se recomanda incheierea unei conventii de cesiune de creanta litigioasa deoarece contribuabilul care a achitat taxa este locatorul, iar nu utilizatorul. Este insa suficienta si o procura din partea societatii de leasing prin care aceasta manadeaza utilizatorul sa intreprinda toate demersurile necesare pentru recuperarea timbrului de mediu.

    Cei care solicita recuperarea taxei auto in instanta au nevoie de un avocat pentru ca redactarea actiunii in fata instantei de judecata presupune cunostinte temeinice de drept intern si drept comunitar, dar si cunoasterea practicii CEDO. In plus, este posibil ca in proces partea adversa sa invoce tot felul de exceptii, la care justitiabilul trebuie sa fie pregatit sa raspunda.

    Un proces pentru recuperarea timbrului de mediu poate dura si doi ani.
In cazul ideal, un proces pentru recuperarea taxei auto dureaza 8 luni. Totusi, el poate ajunge si la doi ani, cu toate caile de atac, cu redactarea hotararii, cu executarea silita si recuperarea efectiva a sumelor de bani.

    Timbrul de mediu, in vigoare de la 15 martie, se calculeaza pe baza unor criterii obiective (tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisia de CO2 si norma de poluare), luand in considerare si anumite reduceri in functie de vechimea autoturismului si rulajul mediu anul real al autovehiculului.

    Mai multe detalii pe avocatnet.ro unde puteti adresa si intrebari expertilor.