Înmatriculările de mașini noi din decembrie au
încheiat un an destul de trist pentru industria auto românească, cu o scădere
de 13%, dar cu creșteri pentru unele dintre mărcile cele mai populare.
Clasamentul cu care v-am obșnuit deja, Top 50 – Cele mai vândute mașini, oferă
o bună oportunitate de analiză pentru ceea ce s-a întâmplat pe piața auto din
România.
Sunt mai multe
aspecte ce merită să fie semnalate odată cu clasamentul celor mai vândute
mașini. În primul rând, marca Dacia are câteva caracteristici de piață în 2013:
Logan, cel mai vândut model al mărcii, a scăzut, în ciuda faptului că a fost
primul an după lansarea generației a doua. Sandero a fost vedeta mărcii în anul
care a trecut. O creștere de 77% pentru un model de volum este fantastică. Vom
vedea că această creștere se regăsește în balanța pieții, cu minus, în dreptul
alotor modele concurente. Duster a fost și el vedetă, dar numai prin prisma
faptului că s-a situat pe locul al doilea, deoarece vânzările sale au scăzut
față de 2012. Dokker a fost modelul cu cea mai mare creștere absolută din
România, adică în unități, nu în procente. Iar cifrele din acest clasament nu
conțin și vânzările Dokker Van.
Celelalte mărci importante, cu
mai multe modele în Top 50 au fost Skoda, Volkswagen, Ford și Renault. Skoda
este dezamăgirea anului, deoarece modelul Octavia a avut cea mai mare scădere
absolută, peste 1200 de exemplare mai puțin decât în 2012, în condițiile în
care a fost lansată noua generație. Motivul nu este secret, l-am mai discutat:
canibalizarea internă făcută de Rapid, care a luat clienți atât de la Octavia,
cât și de la Fabia.
În rest, cele mai multe dintre
modelele din clasament sunt cunoscute, însă avem câteva schimbări esențiale.
Renault Clio este una dintre revelațile lui 2013, în timp ce la polul opus, în
aceeași clasă, Ford Fiesta a pierdut foarte mulți clienți. Apoi, a apărut cu o
viteză extrem de mare Fiat 500, cu toată familia sa, urcând vânzările acestui
model cu 255%. Nu în ultimul rând, noi modele lansate cu succes pe piața
românească au schimbat configurația clasamentului: Ford B-Max, în primul rând,
Peugeot 301, un model destinat piețelor emergente precum România, Renault
Captur, SUV mini, cu priză la public, iar din clasele premium nu putem să nu
remarcăm Mercedes-Benz A Class, o lovitură dată de Daimler concurenților, pe
toate piețele.
Dintre modelele care au pierdut
cele mai multe procente, s-au remarcat Chevrolet Aveo, Skoda Fabia, Nissan
Qashqai, Skoda Superb, Ford Mondeo și Ford Fiesta. Au ieșit din top, din cauza
vânzărilor slabe, Chevrolet Cruze, Audi A4, Mitsubishi ASX, acestea fiind
înlocuite de modelele amintite mai sus, nou-lansate.
Pe segmentele premium, Mercedes
ML Class rămâne cea mai vândută mașină, însă în scădere ușoară, influențată,
desigur, de ascensiunea noii generații Range Rover. Aceasta a canibalizat, se
pare, inclusiv vânzările Evoque, model care a scăzut față de anul anterior,
pentru prima dată de la lansare. În afară de A Class, în Top 50 mai regăsim
alte trei modele premium cu priză la publicul din România, respectiv, Mercedes
GLK, BMW Serie 3 și BMW X5.
TOP
50 – CELE MAI VÂNDUTE MAȘINI ÎN ROMÂNIA 2013
Loc
|
Marcă
|
Model
|
Clasa
|
2013
|
2012
|
%
|
1
|
DACIA
|
LOGAN
|
B
|
10707
|
11255
|
-4.9
|
2
|
DACIA
|
DUSTER
|
SUV
|
3045
|
3580
|
-14.9
|
3
|
SKODA
|
OCTAVIA
|
C
|
2710
|
3973
|
-31.8
|
4
|
DACIA
|
SANDERO
|
B
|
1859
|
1050
|
77.0
|
5
|
VW
|
GOLF
|
C
|
1725
|
1943
|
-11.2
|
6
|
FORD
|
FOCUS
|
C
|
1357
|
1870
|
-27.4
|
7
|
OPEL
|
ASTRA
|
C
|
1291
|
1312
|
-1.6
|
8
|
DACIA
|
DOKKER
|
MPV
|
1249
|
117
|
967.5
|
9
|
FORD
|
FIESTA
|
B
|
1119
|
1870
|
-40.2
|
10
|
SKODA
|
RAPID
|
B
|
1095
|
25
|
4280.0
|
11
|
VW
|
JETTA
|
C
|
970
|
1399
|
-30.7
|
12
|
VW
|
PASSAT
|
D
|
916
|
1195
|
-23.3
|
13
|
RENAULT
|
CLIO
|
B
|
875
|
642
|
36.3
|
14
|
OPEL
|
CORSA
|
B
|
776
|
611
|
27.0
|
15
|
HYUNDAI
|
I20
|
B
|
774
|
764
|
1.3
|
16
|
SKODA
|
FABIA
|
B
|
700
|
1389
|
-49.6
|
17
|
VW
|
POLO
|
B
|
694
|
739
|
-6.1
|
18
|
DACIA
|
LODGY
|
MPV
|
683
|
381
|
79.3
|
19
|
FIAT
|
500
|
A
|
676
|
190
|
255.8
|
20
|
RENAULT
|
FLUENCE
|
C
|
671
|
825
|
-18.7
|
21
|
SUZUKI
|
SX4
|
SUV
|
617
|
920
|
-32.9
|
22
|
VW
|
TIGUAN
|
SUV
|
559
|
849
|
-34.2
|
23
|
HYUNDAI
|
IX35
|
SUV
|
555
|
729
|
-23.9
|
24
|
RENAULT
|
MEGANE
|
C
|
511
|
811
|
-37.0
|
25
|
TOYOTA
|
AURIS
|
C
|
509
|
408
|
24.8
|
26
|
HYUNDAI
|
I30
|
C
|
473
|
575
|
-17.7
|
27
|
TOYOTA
|
YARIS
|
B
|
445
|
604
|
-26.3
|
28
|
MERCEDES
|
ML CLASS
|
SUV
|
429
|
450
|
-4.7
|
29
|
FORD
|
KUGA
|
SUV
|
393
|
376
|
4.5
|
30
|
VW
|
TOUAREG
|
SUV
|
390
|
403
|
-3.2
|
31
|
HYUNDAI
|
ELANTRA
|
D
|
374
|
492
|
-24.0
|
32
|
FORD
|
B-MAX
|
MPV
|
371
|
72
|
415.3
|
33
|
KIA
|
SPORTAGE
|
SUV
|
367
|
451
|
-18.6
|
34
|
SKODA
|
SUPERB
|
D
|
341
|
586
|
-41.8
|
35
|
PEUGEOT
|
301
|
C
|
323
|
24
|
1245.8
|
36
|
TOYOTA
|
RAV4
|
SUV
|
318
|
235
|
35.3
|
37
|
RANGE ROVER
|
RANGE ROVER
|
SUV
|
317
|
200
|
58.5
|
38
|
OPEL
|
INSIGNIA
|
D
|
311
|
424
|
-26.7
|
39
|
RANGE ROVER
|
EVOQUE
|
SUV
|
308
|
359
|
-14.2
|
40
|
RENAULT
|
CAPTUR
|
SUV
|
293
|
0
|
-
|
41
|
MERCEDES
|
A Class
|
C
|
288
|
67
|
329.9
|
43
|
VW
|
UP!
|
A
|
287
|
368
|
-22.0
|
42
|
MERCEDES
|
GLK CLASS
|
SUV
|
287
|
305
|
-5.9
|
44
|
CHEVROLET
|
AVEO
|
B
|
284
|
933
|
-69.6
|
45
|
BMW
|
Serie 3
|
D
|
279
|
253
|
10.3
|
47
|
BMW
|
X5
|
SUV
|
276
|
391
|
-29.4
|
46
|
FIAT
|
PANDA
|
A
|
276
|
176
|
56.8
|
48
|
NISSAN
|
JUKE
|
SUV
|
274
|
414
|
-33.8
|
49
|
FORD
|
MONDEO
|
D
|
265
|
451
|
-41.2
|
50
|
NISSAN
|
QASHQAI
|
SUV
|
264
|
515
|
-48.7
|