Multi soferi fac niste greseli elementare cand conduc, din nestiinta sau ignoranta. Problema este ca aceste greseli se transforma repede in costuri mari cu reparatia, costuri care ar putea fi evitate foarte usor.
Una din greselile astea tine de manevrarea gresita a ambreiajului. Am auzit mai demult de un caz in care proprietarul s-a prezentat la service (avea un Ford Focus) cu ambreiajul uzat la mai putin de 10.000 km. Pentru ca omul nu ridica niciodata complet piciorul de pe ambreiaj. Si l-a frecat pana l-a distrus.
Ideea este ca NU se merge niciodata cu ambreiajul apasat. Nici macar putin. Pedala se elibereaza complet intre schimburile de trapte. Am vazut soferi care nu dau drumul complet la ambreiaj cel putin in treapta I. Pentru ca stiti cum e.. prima treapta e scurta si schimbi repede a doua. Iar unii nu mai elibereaza complet pentru ca oricum, zic ei, schimba a doua repede. Greseala. Unii stau cu piciorul pe ambreiaj si in treptele intermediare, pana ajung la ultima, pentru ca vor sa schimbe mai repede. Ei bine, in felul asta, discul de ambreiaj se uzeaza repede. Si e mai bine sa nu afli cat costa.
O alta greseala. Unii stau cu piciorul pe ambreiaj la semafor. In felul asta se distruge rulmentul de presiune, care va incepe sa “fluiere” si apoi ai sansa sa schimbi nu doar discul, ci intreg kitul de ambreiaj.
Ambreiajul reprezintă un ansamblu de piese, principalele componente ale acestuia fiind:
- volanta
- discul de ambreiaj
- placa de presiune
- rulmentul de presiune
2. Zgomot nefiresc
3. Cedarea cilindrului hidraulic
4. Nu intră în viteză la rece
5. Poziție anormală a pedalei de ambreiaj
Ce faci dacă te lasă ambreiajul în drum?
Mi-am dat seama că ambreiajul are probleme, ce fac în continuare?
Cam cât costă un ambreiaj nou?
Cum ne protejăm împotriva problemelor de ambreiaj
Prețul variză desigur în funcție de marcă, model, producător-ul piesei, dar și în funcție de perfomanțele pe care le doriți. Nu în ultimul rând, recomandarea noastră este să nu cumpărați niciodată un kit de ambraiaj second-hand.
Acesta este poziționat între cutia de viteze și motor și are rolul de a întrerupe fluxul de putere dintre cele două, facilitând astfel utilizarea cutiei de viteze manuală; să vedem în continuare care sunt indiciile care trădează defecțiunea acestui sistem.
Acest fenomen este unul din primele semne și se manifestă prin mărirea lentă a vitezei la accelerare și un miros specific de garnitură arsă. Transmisia nu mai este conectată perfect cu motorul, prin urmare, chiar dacă pedala de acelerație este călcată, motorul se turează în gol iar mașina prinde o viteză extrem de mică.
Zgmotoul poate surveni din mai multe cauze cum ar fi: uzarea volantei cu masă dublă, deformarea discului de frecare sau chiar un simplu defect de montaj. Remediul diferă bineînțeles în funcție de cauza defecțiunii. Cel mai bine este apelarea la un service autorizat pentru o diagnoză eficientă.
Dacă găsiți umezeală sub pedală, pe mocheta sau la motor în zona pompei hidraulice e semn de îngrijorare deoarece cilindrul hidraulic dă semne că începe să cedeze. Acesta trebuie schimbat cât mai rapid cu putință deoarece riscați să vă treziți fără pedala de ambreiaj și cu tot lichidul scurs.
Dacă se întamplă acest lucru înseamnă că placa de presiune nu mai lucrează așa cum trebuie și nu decuplează volanta complet de ambreiaj.
Pedala poate fi prea sus când s-au uzat placa și discul, poate fi prea jos dacă se blochează rulmentul sau pârghia, poate fi moale sau tare când presiunea din sistemul hidraulic începe să scadă sau pur și simplu poate fi blocată, caz în care nu mai putem circula cu autoturismul. Dacă orice poziție ieșită din comun a pedalei de ambreiaj indică o defecțiune, asta nu înseamnă totuși că cedarea va fi imediată.
Cauzele care determină scurtarea duratei de viață a ambreiajului sunt multe așa că am alcătuit o listă cu metode prin care să vă protejați ambreiajul autoturismului dumneavoastră împotriva uzurii premature.
1. Nu eliberați brusca pedala când cutia se află într-una din viteze și pedala de accelerație este la podea!
2. Apăsați întotdeauna ambreiajul până la capăt atunci când efectuați o operațiune
3. Nu mențineți timp îndelungat piciorul pe pedala de ambreiaj ( La semafor sau în ambuteiaje)
4. Schimbați kit-url de ambreiaj doar la service-uri autorizatate, operațiunea este foarte complexă și pot apărea defecte de montaj
5. Nu plecați de pe loc folosind trepte superioare de viteză
6. Evitați pe cât posibil suprasolicitarea ambreiajului (tractarea, urcarea de pante abrupte, mers prin nisip, zăpadă)
7. Alegeți anvelope de vară sau anvelope de iarnă de calitate.
Din păcate nu există foarte multe soluții, dacă efectiv ambreiajul cedează nu-ți rămâne decât să suni la un service. Chiar dacă ai avea cu tine din întâmplare un kit nou ar fi imposibil să-l schimbi deoarece acțiunea necesită foarte mult timp și migală.
Pentu început du-te la un service ca să vezi cât de gravă este problema. Dacă încă se mai poate circula cu el încearcă să-i prelungești durata de viața până cumperi unul nou, urmând sfaturile de mai sus.
Concluzia: ambreiajul nu trebuie sa patineze decat putin, cand pleci de pe loc si (si mai putin) cand schimbi treptele. Atat. In rest, daca nu-i dai drumul complet, daca mergi cu el patinat (viteza o dozezi din acceleratie, nu din ambreiaj), daca ajunge sa miroasa, nu e bine. Se lasa cu milioane platite in service.