sâmbătă, 15 septembrie 2012

DIESEL sau BENZINA?

    In ultimii 5 ani, motorina a devenit din ce in ce mai scumpa, pana cand a depasit pretul benzinei in Romania. Acest lucru nu se poate traduce decat astfel: masinile care folosesc acest combustibil au crescut simtitor. Si acolo unde este cerere, creste si oferta. Cu toate astea, la nivel european, numarul masinilor diesel l-a depasit pe cel al masinilor pe benzina, iar in tara noastra, raportul dintre cele doua se apropie de egalitate, cu avantaj momentan pentru benzinare.

     Nu poate nimeni sa nege ca motoarele diesel nu au evoluat enorm in ultima perioada si ca au devenit cel putin la fel de populare ca si cele pe benzina, cu sanse reale de a deveni in curand superioare acestora. Motoare diesel exista de la inceputurile industriei auto, dar pana in anii '90 nu s-au bucurat de un succes major. Pentru ca nu erau fiabile, erau grele, scoteau fum, erau zgomotoase si nu peste tot gaseai motorina la pompe. Producatorii de masini au ramas fideli benzinei, cu exceptia marcilor europene, dar si a liniilor industriale, producatori de camioane si alte utilaje agricole sau de transport. In Statele Unite, motorina era asociata cu transportul industrial, cu locomotivele, cu tractoarele si cu generatoarele de curent. Mai pe scurt, cand ziceai diesel, te gandeai la un motor lenes, dar economic si cu un cuplu mare.

    Nici in Europa nu era situatia mai grozava, in ceea ce priveste popularitatea motoarelor diesel. Insa in anii '70-'80, marci de renume precum Mercedes si Fiat au vazut avantajele motoarelor pe motorina. Incet-incet, mai toti producatorii au avut cate un model din gama diesel, care nu se bucura de mare succes momentan. Spre deosebire de masinile europene, cele japoneze insa urmau calea americanilor: benzina si doar benzina. Abia pe la sfarsitul anilor '80 au aparut si modele japoneze diesel, special facute pentru piata din Europa.
Cresterea numarului de masini pe benzina a atins apogeul la inceputul anilor '90. Si cum cererea era uriasa, si pretul benzinei a crescut simtitor. Este un cerc vicios: numarul masinilor pe benzina creste, pretul benzinei creste, clientii vor un combustibil mai ieftin, producatorul face masini ce merg cu combustibil mai ieftin.

    Popularitatea motoarelor pe benzina a dus si la declinul acestora. Incepand cu 1998-2000, cand pretul benzinei era mult mai scump decat cel al motorinei, a fost atins o suprasaturare a pietei. Pentru ca oamenii au inceput sa-si dea seama ca masinile diesel sunt mai economice, chiar daca aveau diferite dezavantaje, producatorii au inceput sa le fabrice. Au gasit raspunsurile la cele mai des intalnite intrebari, le-au rezolvat, si au inceput sa vanda masini diesel.
Masinile pe motorina era mai lenese decat cele pe benzina. Producatorii au zis: adaugam o turbina si un intercooler si am rezolvat problema.

    Masinile pe motorina erau zgomotoase si vibreaza mult. Producatorii au zis: le izolam mai bine fonic si punem suporti speciali pentru motor si cutie.
Masinile pe motorina scoteau fum mult si negru. Producatorii au zis: ok, montam un filtru de particule.

    Odata cu motoarele turbo-diesel eficiente, care aveau injectie performanta comandata de calculator, masinile diesel au devenit la fel de "sprintare" ca cele pe benzina, doar cu cateva avantaje: pret mai mic al motorinei, o uriasa diferenta la economia de carburant, pret mai mic de achizitie (din cauza ca erau inca la inceput).


    Dupa anul 2000, Europa a inceput sa fie invadata de masini diesel. Toti producatorii au inceput sa fie convinsi ca lumea cauta masini economice, care merg pe un carburant mai ieftin decat benzina. Si asa s-a si intamplat. Pana si producatori mari, precum Honda, care nu mai facusera pana acum masini de serie cu motoare diesel, si-au dat seama de valul care urma sa vina, si au trecut la treaba. Epoca TDI incepuse.

    Desi, initial, perceptia oamenilor a inceput sa se schimbe, acestia fiind convinsi ca o masina diesel TDI fuge la fel ca una pe benzina, dar consuma mai putin, aceasta impresie a inceput sa se schimbe. In bine. Soferii si-au dat seama ca motoarele diesel au cuplu mare de la turatie joasa, spre deosebire de cele pe benzina care au puterea si cuplul la turatie mare. Nu a fost greu ca lumea sa-si dea seama ca masinile diesel sunt mai performante decat cele pe benzina, cu motoare de putere identica.

    Ce a urmat, este lesne de inteles. In doar 10 ani, Europa a inceput sa fie bombardata de masini diesel, acestea devenind mai numeroase decat cele pe benzina. Ca raspuns la aceasta piata in crestere, petrolistii au facut ceea ce ar face orice om de afaceri: au crescut pretul motorinei. Acesta a tot crescut pana a egalat pretul benzinei, ca apoi sa-l depaseasca.

    Ce se va intampla in urmatorii ani? Nimic mai simplu. Pretul motorinei va creste, iar cererea de masini pe benzina va fi si ea mai mare. Deja producatorii se pregatesc pentru aceasta rasturnare de situatie, facand motoare pe benzina, turbo, din ce in ce mai performante. Motorul turbo pe benzina fiind dealtfel singurul capabil sa rivalizeze cu cele TDI, atat la performante cat si la economie.

    Avantajele motoarelor pe benzina in 2012:

- motor mai silentios
- vibratii la interior mai putine
- greutate mai mica
- intretinere mai ieftina in timp
- pret de achizitie mai mic
- pretul benzinei mai mic

    Dezavantajele motoarelor pe benzina:

- consum mai mare
- poluare mai mare
- cuplu mic
- cuplu la turatii foarte mari

    Avantajele motoarelor diesel in 2012:

- putere egala cu cele pe benzina
- performante mai bune
- cuplu mare la turatii mici
- economice la carburant
- grad mic de poluare

    Dezavantajele motoarelor diesel:

- motor zgomotos
- greutate mai mare
- intretinere mai scumpa in timp
- pret de achizitie mai mare
- pretul motorinei mai mare

    Care este mai buna acum: masina cu motor pe motorina sau pe benzina?

    Pentru ca, realist vorbind, motoarele diesel au in plus fata de cele pe benzina doua atuuri: economia de carburant si performantele, putem spune ca in prezent, dieselul are suprematia. Momentan, la pretul actual al motorinei, chiar daca este mai mare decat al benzinei, inca se justifica diferenta de pret la achizitionarea unei masini diesel noi. Sa luam de exemplu o masina de clasa mica, cum este Opel Corsa. Varianta diesel de 1.3 produce 75 de cai putere, in schimb ce varianta pe benzina de 1.4 produce 90 de cai putere. 

    Cu toate astea, zici ca esti intr-o masina complet diferita. Corsa 1.3 diesel este mult mai economica, mai rapida si mai echilibrata decat surioara sa pe benzina. Chiar daca are cu 15 cai mai putin, dar si o capacitate cilindrica mai mica, Corsa de 1.3 ar castiga orice lupta cu geaman Corsa 1.4 benzina. Si asta spune tot. Acelasi lucru se intampla la orice alt model, la orice alta marca. Chiar si in grupul VAG, celebrul motor de 2.0 litri TDI este comparat lejer cu 2.0 TSI.
Costa mai putin, merge cu combustibil mai ieftin. Dar degeaba. Motorul pe benzina asa cum il stim este pe cale sa devina istorie. In locul sau vine motorul de capacitate mai mica, dar turbo. Pana si americanii au inceput sa renunte la V-uri si sa-si doteze Cadillac-urile cu motoare de 2 litri turbo ce produc 270 de cai putere, exact cat un V6 clasic. 

    Deci lucrurile sunt clare. Motorul aspirat, de orice fel, diesel sau benzina, este mort. Momentan la suprematie sunt motoarele diesel, insa e pe cale sa inceapa revolutia motorului pe benzina, cu ajutorul turbinelor. Dupa care reactia se inverseaza si o vom lua de la capat: masinile pe benzina vor deveni la scumpe, motorina va fi mai ieftina decat benzina si atunci motoarele diesel vor incepe intr-o noua era de modificari si imbunatatiri.