miercuri, 26 septembrie 2012

Dreptul tau in calitate de consumator


Informatii generale

O serie de schimbari, cum ar fi – piata europeana unica,  tehnologiile noi ale informatiei, prezenta pe piata a unor produse complexe – au un efect semnificativ asupra consumatorilor.
Mai mult ca oricand, avem nevoie sa fim pe deplin constienti de drepturile si obligatiile noastre, sa luam decizii bune la achizitionarea de bunuri sis a nu capitulam in fata presiunilor comerciale.

Totusi, uneori avem probleme cu bunurile sau serviciile pe care le-am cumparat si este necesar sa ne adresam vanzatorului pentru despagubire.



Legea nr. 449/2003 privind vanzarea produselor si garantiile asociate acestora
Capitolul III  
Drepturile consumatorului
Art. 9
Vanzatorul este raspunzator fata de consumator pentru orice lipsa a conformitatii existenta la momentul cand au fost livrate produsele.
Art. 10 
In cazul lipsei conformitatii, consumatorul are dreptul sa i se aduca produsele la conformitate, fara plata, prin reparare sau inlocuire, in functie de optiunea consumatorului, conform art. 11, sau sa beneficieze de reducerea corespunzatoare a pretului ori de rezolutiunea contractului privind acele produse, in conditiile art. 13 si 14.  Art. 11 
(1) In cazul lipsei conformitatii, consumatorul are dreptul de a solicita vanzatorului, ca masura reparatorie, inlocuirea sau repararea produsului in functie de optiunea sa, in fiecare caz fara plata, cu exceptia situatiei in care aceasta solicitare este imposibila sau disproportionata. 
(2) O masura reparatorie va fi considerata ca disproportionata, daca ea impune vanzatorului costuri care sunt nerezonabile in comparatie cu cealalta masura reparatorie, luandu-se in onsiderare: 
a) valoarea pe care ar fi avut-o produsele daca nu ar fi existat lipsa de conformitate; 
b) importanta lipsei de conformitate; 
c) daca cealalta masura reparatorie ar putea fi realizata fara un inconvenient semnificativ pentru consumator.
(3) O masura reparatorie va fi considerata ca imposibila daca vanzatorul nu are un produs identic pentru inlocuire.
(4) Orice reparare sau inlocuire a produselor va fi facuta in cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilita de comun acord intre vanzator si consumator, si fara niciun inconvenient semnificativ pentru consumator, luandu-se in considerare natura produselor si scopul pentru care acesta a solicitat produsele.

Care sunt responsabilitatile vanzatorului?

Sunteti indreptatiti sa primiti bunuri sau servicii care sunt in conformitate cu contractual. Aceasta inseamna ca ele trebuie sa corespunda cu descrierea lor sis a nu aiba defecte.

Care sunt responsabilitatile consumatorului?

Trebuie sa furnizati informatii clare despre lipsa de conformitate. Este necesar sa puteti face dovada achizitionarii produsului sau serviciului: bon fiscal, facture, chitanta, contract.



Intocmirea unei reclamatii

Mai intai trebuie sa intelegeti drepturile dumneavoastra si drepturile vanzatorului, de regula produsele de folosinta indelungata au garantie oferita de vanzator sau producator.
Daca se ajunge la acest caz, si anume lipsa conformitatii, vanzatorul  trebuie sa ofere, in aceasta ordine, si atentie!, in aceasta ordine, repararea, inlocuirea, sau rambursarea contravalorii produsului, fara a fii excesiva sau imposibila pentru comerciant.



Consumatorul trebuie sa stie ca are dreptul de a reclama orice lipsa de conformitate a produslui conform specificatiilor din contract (sau certificatul de garantie) cu conditia ca lipsa de conformitate sa nu ii fie imputata (ca de exemplu, nerespectarea instructiunilor de utilizare date de producator, etc.).

Bunurile nu prezinta defecte dar doriti sa le returnati

Adesea cumparam bunuri din impuls, apoi constatam ca au o marime sau o culoare diferita, sau nepotrivita pentru noi, realizand greseala abia acasa.

Care sunt drepturile dumneavoastra in aceasta situatie?

In cazul in care un produs nu este defect, vanzatorul nu are obligatia legala sa vi-l schimbe sau sa va ramburseze banii.

Totusi unii vanzatori pot avea o abordare determinate de politica lor comerciala si v-ar putea permite returnarea bunurilor nefolosite in cazul unei perioade determinate de timp (aceasta ramane la latitudinea magazinului).
In aceste cazuri, veti fi rugat sa prezentati bonul fiscal, iar bunurile sa fie in aceiasi conditie ca atunci cand le-ati cumparat.

Nu uitati, magazinul nu este obligat sa va primeasca bunurile inapoi, si este important sa prezentati cazul intr-un mod politicos.

Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorului local are un Centru de Informare unde puteti obtine informatii suplimentare. Daca solicitati asistenta in solutionarea unei probleme, va puteti adresa, de asemenea unei Asociatii de Consumatori din localitatea dumneavoastra.