Informatii generale
O serie de schimbari, cum ar fi – piata europeana
unica, tehnologiile noi ale informatiei,
prezenta pe piata a unor produse complexe – au un efect semnificativ asupra
consumatorilor.
Mai mult ca oricand, avem nevoie sa fim pe deplin constienti
de drepturile si obligatiile noastre, sa luam decizii bune la achizitionarea de
bunuri sis a nu capitulam in fata presiunilor comerciale.
Totusi, uneori avem probleme cu bunurile sau serviciile pe
care le-am cumparat si este necesar sa ne adresam vanzatorului pentru
despagubire.
Legea nr. 449/2003 privind vanzarea produselor si garantiile
asociate acestora
Capitolul III
Drepturile consumatorului
Art. 9
Vanzatorul este raspunzator fata de consumator pentru orice
lipsa a conformitatii existenta la momentul cand au fost livrate produsele.
Art. 10
In cazul lipsei conformitatii, consumatorul are dreptul sa i
se aduca produsele la conformitate, fara plata, prin reparare sau inlocuire, in
functie de optiunea consumatorului, conform art. 11, sau sa beneficieze de
reducerea corespunzatoare a pretului ori de rezolutiunea contractului privind
acele produse, in conditiile art. 13 si 14.
Art. 11
(1) In cazul lipsei conformitatii, consumatorul are dreptul
de a solicita vanzatorului, ca masura reparatorie, inlocuirea sau repararea
produsului in functie de optiunea sa, in fiecare caz fara plata, cu exceptia
situatiei in care aceasta solicitare este imposibila sau disproportionata.
(2) O masura reparatorie va fi considerata ca disproportionata,
daca ea impune vanzatorului costuri care sunt nerezonabile in comparatie cu
cealalta masura reparatorie, luandu-se in onsiderare:
a) valoarea pe care ar fi avut-o produsele daca nu ar fi
existat lipsa de conformitate;
b) importanta lipsei de conformitate;
c) daca cealalta masura reparatorie ar putea fi realizata
fara un inconvenient semnificativ pentru consumator.
(3) O masura reparatorie va fi considerata ca imposibila
daca vanzatorul nu are un produs identic pentru inlocuire.
(4) Orice reparare sau inlocuire a produselor va fi facuta
in cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilita de comun acord intre
vanzator si consumator, si fara niciun inconvenient semnificativ pentru
consumator, luandu-se in considerare natura produselor si scopul pentru care acesta
a solicitat produsele.
Care sunt responsabilitatile vanzatorului?
Sunteti indreptatiti sa primiti bunuri sau servicii care
sunt in conformitate cu contractual. Aceasta inseamna ca ele trebuie sa
corespunda cu descrierea lor sis a nu aiba defecte.
Care sunt responsabilitatile consumatorului?
Trebuie sa furnizati informatii clare despre lipsa de
conformitate. Este necesar sa puteti face dovada achizitionarii produsului sau
serviciului: bon fiscal, facture, chitanta, contract.
Intocmirea unei reclamatii
Mai intai trebuie sa intelegeti drepturile dumneavoastra si drepturile
vanzatorului, de regula produsele de folosinta indelungata au garantie oferita
de vanzator sau producator.
Daca se ajunge la acest caz, si anume lipsa conformitatii,
vanzatorul trebuie sa ofere, in aceasta
ordine, si atentie!, in aceasta ordine, repararea, inlocuirea, sau rambursarea
contravalorii produsului, fara a fii excesiva sau imposibila pentru comerciant.
Consumatorul trebuie sa stie ca are dreptul de a reclama
orice lipsa de conformitate a produslui conform specificatiilor din contract (sau
certificatul de garantie) cu conditia ca lipsa de conformitate sa nu ii fie
imputata (ca de exemplu, nerespectarea instructiunilor de utilizare date de
producator, etc.).
Bunurile nu prezinta defecte dar doriti sa le returnati
Adesea cumparam bunuri din impuls, apoi constatam ca au o
marime sau o culoare diferita, sau nepotrivita pentru noi, realizand greseala
abia acasa.
Care sunt drepturile dumneavoastra in aceasta situatie?
In cazul in care un produs nu este defect, vanzatorul nu are
obligatia legala sa vi-l schimbe sau sa va ramburseze banii.
Totusi unii vanzatori pot avea o abordare determinate de politica lor comerciala si v-ar putea permite returnarea bunurilor nefolosite in cazul
unei perioade determinate de timp (aceasta ramane la latitudinea magazinului).
In aceste cazuri, veti fi rugat sa prezentati bonul fiscal,
iar bunurile sa fie in aceiasi conditie ca atunci cand le-ati cumparat.
Nu uitati, magazinul nu este obligat sa va primeasca bunurile
inapoi, si este important sa prezentati cazul intr-un mod politicos.
Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorului local
are un Centru de Informare unde puteti obtine informatii suplimentare. Daca
solicitati asistenta in solutionarea unei probleme, va puteti adresa, de
asemenea unei Asociatii de Consumatori din localitatea dumneavoastra.