luni, 16 iulie 2012

10 sfaturi utile pentru cumpararea unei masini second-hand


Tot mai multe masini ocazii se intalnesc pe piata, mai ales pe cea din Romania. Cum sa ne asiguram ca nu vom fi dezamagiti de alegerea facuta? Invata sa recunosti defectele, care cu siguranta vor fii ascunse de vanzator!

In primul rand trebuie sa va ganditi bine de ce o masina second-hand merita mai mult decat un model nou de la dealer , si de ce o masina second hand are avantajele si dezavantajele sale .

Avantaje:
* mai ieftina, deprecierea valorii masinilor este foarte rapida;
* echipari mai multe fata de una noua, in acelasi pret;
* pretul mai scazut, si posibilitatea de a negocia.

Dezavantaje:
* puteti achizitiona din greseala o masina care a fost implicata intr-un accident / furata / reparata "in sila" etc.;
* faptul ca este o masina uzata , nu se stie cum a fost exploatata etc.;
* la majoritatea SH-urilor garantia lipseste / au fost incalcatii termenii certificatului de garantie;
* procedeul de revanzare cam dispare , deoarece deja va devenii la mana a treia.

In rubricile de mica publicitate si pe site-urile de pe internet sunt din ce in ce mai multe anunturi de vanzare a autoturismelor. Acest lucru ne-a facut de a face cunoscute cumparatorilor 10 teste simple pe care trebuie sa le aplice unui autoturism inainte de a-l cumpara, pentru a evita surprizele neplacute si cheltuielile suplimentare cauzate de unele defecte ascunse. Trebuie sa fiti precauti cand faceti o astfel de achizitie, deoarece vanzatorii au grija sa dea autoturismului respectiv un aspect cat mai atragator inainte de a-l pune in vanzare.

1. Kilometrajul
Este un criteriu de apreciere a starii unui autoturism cu totul nesigur, pentru ca indicatorul poate fi "tras" inapoi printr-o operatie simpla (chiar si memoria calculatorului de bord poate fi usor modificata, si cu catmasina este mai noua cu atat este mai usor sa il modifici ccu un simplu soft), sau a putut fi pur si simplu defect un timp oarecare, nemarcand in aceasta perioada kilometrajul sau marcandu-l gresit. Indicii mai obiective sunt anul fabricatiei autoturismului si data punerii lui in circulatie, cunoscand fiind ca, in medie, se circula circa 15.000-20.000 km anual. In acelasi timp, e bine de stiut ca un autoturism intretinut deficitar si care a circulat pe drumuri deteriorate 50.000 km poate fi mai uzat decat unul care a circulat 100.000 km cu ingrijiri deosebite.




2. Controlul exterior al caroseriei
De obicei, o masina adusa la vanzare a fost pregatita. De aceea, se impune un control atent "la exterior", mai ales ca acesta este un martos al unor eventuale accidente. Oricata grija se depune pentru efectuarea unei reparatii de tinichigerie, chituire si vopsire, caroseria ramane cu unele ondulatii care, privite "tangent" in lumina sau prin pipairea atenta cu varful degetelor pot fi depistate. Aceasta ne obliga, vazand portiunea reparata, sa controlam mai atent eventualele reparatii facute in acea zona si la partea mecanica.

3. Rugina
Se stie ca automobilele moderne au caroseria mai slaba decat partea mecanica, aceasta din urma putand supravietui, cu unele reparatii, mai mult decat "imbracamintea" autoturismului. Dusmanul ei principal fiind rugina, trebuie sa depistati daca aceasta exista. O veti cauta mai ales in zonele nevralgice, acolo unde apa si noroiul nu pot fi evacuate prea usor: praguri, partile inferioare ale usilor, in jurul farurilor, la aripi, etc. Coroziunea patrunde din interior spre exterior umfland vopseaua pe o mica portiune. Daca, la apasare, tabla prezinta o lipsa de elasticitate sau se perforeaza, caroseria prezinta un grad inalt de uzura. Aceste automobile "atinse" de rugina au circulat peste 100.000 km (sau 4-5ani) fara sa li se acorde ingrijirile necesare.




4. Controlul interior al vehicului
Starea tapiteriei si a covoraselor, manevrarea geamurilor, a usilor, a broastelor, functionarea aparatelor de bord, a luminilor si semnalizatoarelor, instalatia de incalzire si climatizare, stergatoarele, jocul tuturor comenzilor, starea generala de intretinere interioara, toate sunt indicii ce contribuie la formarea unei imagini asupra modului cum a fost folosita masina.

5. Motorul
Un motor, chiar curatat si spalat, cu unele cabluri, coliere, tuburi sau alte elemente auxiliare noi, nu ne poate insela si isi arata varsta si felul in care a fost exploatat. Daca privim numai suruburile si piulitele ne vom da seama cat de "vizitat" a fost, si ne putem intreba: "de ce"?




6. Pornirea
Un motor in stare buna trebuie sa porneasca la rece, fara a accelera, la 2-3 secunde de la manevrarea cheii de contact. Daca motorul porneste, este necesara o ascultare atenta de la "rece" la "cald". Orice zgomot suspect in functionarea sa, ca: batai, intreruperi, vibratii, sunt defecte mai mici sau mai mari in buna sa functionare. La accelerarea pe loc, motorul trebuie sa se tureze fara poticniri sau eforturi.

7. Cutia de viteze
Controlul se face in mers, pe sosea. Selectati treapta de viteze corespunzatoare vitezei de deplasare. Trecerea de la un raport de viteza la altul trebuie sa fie efectuata in ambele sensuri, fara zgomote sau piedici perceptibile la levier. La fiecare raport de viteza accelerati si decelerati scurt, pentru a fi siguri ca nu "sare" din viteza. Controlati cu atentie si fiti atenti ca, odata cu schimbarea vitezelor, sa nu auziti zgomote in cutie, diferential sau axa cardanica, indiferent daca ele sunt separate de motor (transmisie clasica, cu ax cardanic) sau sunt incorporate in solutiile "motor si tractiune fata" sau "motor si tractiune spate". Mentinand o buna bucata de timp o viteza normala de utilizare, diferentialul nu trebuie sa emita nici un zgomot anormal.

8. Directia
Proba se face in mers, pe un drum cat mai drept posibil. Viteza, nu exagerata, se mentine aceeasi in tot timpul probei. Luati mainile si lasati volanul liber cateva secunde pentru a va asigura ca masina pastreaza traiectoria. Acest test trebuie efectuat intr-o perioada cand nu bate vantul lateral, iar pneurile masinii sunt umflate egal. Asigurati-va, de asemenea, ca transmiterea comenzilor prin volan este imediat preluata de roti fara opintiri sau rotirea exagerata a volanului si fara zgomote la caseta de directie.

9. Frana
Este un element important pentru securitatea automobilului: proba trebuie facuta cu multa precautie, pentru a nu avea surprize nici in timpul probei si nici dupa aceea. Franele trebuie sa ne puna pe ganduri atunci cand: distanta de franare este prea mare, pedala are "cursa lunga", autoturismul "trage" intr-o parte in timpul franarii, se ivesc zgomote suspecte la placute sau tamburi, etc. Atentie de asemenea si la frana de mana, cablul poate fii slabit.

10. Final
De obicei masinile care arata impecabil, vopsite recent, cu caroserie modificata, cu jante noi, terbuiesc evitate, aceste masini cu siguranta au avut un accident major ce a necesitat aceste modificari radicale, iar cei ce isi investesc banii pentru aceste modificari, isi pregatesc  masina pentru vanzare.
Daca aveti posibilitatea, este bine sa se faca si un control al masinii dupa ce a fost ridicata pe elevator sau rampa. Trebuie acordata o mare atentie tuturor detaliilor partii de sub masina: veti putea observa eventualele scurgeri la garnituri, reparatii, inlocuiri de piese, starea jantelor, a cablurilor si legaturilor si in general modul cum a fost intretinut autoturismul.