Tot mai multe masini ocazii se intalnesc pe piata, mai ales pe cea din Romania. Cum sa ne
asiguram ca nu vom fi dezamagiti de alegerea facuta? Invata sa recunosti
defectele, care cu siguranta vor fii ascunse de vanzator!
In primul rand trebuie sa va ganditi bine de ce o masina
second-hand merita mai mult decat un model nou de la dealer , si de ce o masina
second hand are avantajele si dezavantajele sale .
Avantaje:
* mai ieftina, deprecierea valorii masinilor este foarte rapida;
* echipari mai multe fata de una noua, in acelasi pret;
* pretul mai scazut, si posibilitatea de a negocia.
Dezavantaje:
* puteti achizitiona din greseala o masina care a fost
implicata intr-un accident / furata / reparata "in sila" etc.;
* faptul ca este o masina uzata , nu se stie cum a fost
exploatata etc.;
* la majoritatea SH-urilor garantia lipseste / au fost incalcatii
termenii certificatului de garantie;
* procedeul de revanzare cam dispare , deoarece deja va
devenii la mana a treia.
In rubricile de mica publicitate si pe site-urile de pe
internet sunt din ce in ce mai multe anunturi de vanzare a autoturismelor. Acest
lucru ne-a facut de a face cunoscute cumparatorilor 10 teste simple pe care
trebuie sa le aplice unui autoturism inainte de a-l cumpara, pentru a evita
surprizele neplacute si cheltuielile suplimentare cauzate de unele defecte
ascunse. Trebuie sa fiti precauti cand faceti o astfel de achizitie, deoarece
vanzatorii au grija sa dea autoturismului respectiv un aspect cat mai atragator
inainte de a-l pune in vanzare.
1. Kilometrajul
Este un criteriu de apreciere a starii unui autoturism cu
totul nesigur, pentru ca indicatorul poate fi "tras" inapoi printr-o
operatie simpla (chiar si memoria calculatorului de bord poate fi usor
modificata, si cu catmasina este mai noua cu atat este mai usor sa il modifici
ccu un simplu soft), sau a putut fi pur si simplu defect un timp oarecare,
nemarcand in aceasta perioada kilometrajul sau marcandu-l gresit. Indicii mai
obiective sunt anul fabricatiei autoturismului si data punerii lui in
circulatie, cunoscand fiind ca, in medie, se circula circa 15.000-20.000 km
anual. In acelasi timp, e bine de stiut ca un autoturism intretinut deficitar
si care a circulat pe drumuri deteriorate 50.000 km poate fi mai uzat decat
unul care a circulat 100.000 km cu ingrijiri deosebite.
2. Controlul exterior al caroseriei
De obicei, o masina adusa la vanzare a fost pregatita. De
aceea, se impune un control atent "la exterior", mai ales ca acesta
este un martos al unor eventuale accidente. Oricata grija se depune pentru
efectuarea unei reparatii de tinichigerie, chituire si vopsire, caroseria ramane
cu unele ondulatii care, privite "tangent" in lumina sau prin
pipairea atenta cu varful degetelor pot fi depistate. Aceasta ne obliga, vazand
portiunea reparata, sa controlam mai atent eventualele reparatii facute in acea
zona si la partea mecanica.
3. Rugina
Se stie ca automobilele moderne au caroseria mai slaba
decat partea mecanica, aceasta din urma putand supravietui, cu unele reparatii,
mai mult decat "imbracamintea" autoturismului. Dusmanul ei principal
fiind rugina, trebuie sa depistati daca aceasta exista. O veti cauta mai ales
in zonele nevralgice, acolo unde apa si noroiul nu pot fi evacuate prea usor:
praguri, partile inferioare ale usilor, in jurul farurilor, la aripi, etc.
Coroziunea patrunde din interior spre exterior umfland vopseaua pe o mica
portiune. Daca, la apasare, tabla prezinta o lipsa de elasticitate sau se
perforeaza, caroseria prezinta un grad inalt de uzura. Aceste automobile
"atinse" de rugina au circulat peste 100.000 km (sau 4-5ani) fara sa
li se acorde ingrijirile necesare.
4. Controlul interior al vehicului
Starea tapiteriei si a covoraselor, manevrarea
geamurilor, a usilor, a broastelor, functionarea aparatelor de bord, a
luminilor si semnalizatoarelor, instalatia de incalzire si climatizare,
stergatoarele, jocul tuturor comenzilor, starea generala de intretinere
interioara, toate sunt indicii ce contribuie la formarea unei imagini asupra
modului cum a fost folosita masina.
5. Motorul
Un motor, chiar curatat si spalat, cu unele cabluri,
coliere, tuburi sau alte elemente auxiliare noi, nu ne poate insela si isi
arata varsta si felul in care a fost exploatat. Daca privim numai suruburile si
piulitele ne vom da seama cat de "vizitat" a fost, si ne putem
intreba: "de ce"?
6. Pornirea
Un motor in stare buna trebuie sa porneasca la rece, fara
a accelera, la 2-3 secunde de la manevrarea cheii de contact. Daca motorul
porneste, este necesara o ascultare atenta de la "rece" la
"cald". Orice zgomot suspect in functionarea sa, ca: batai,
intreruperi, vibratii, sunt defecte mai mici sau mai mari in buna sa
functionare. La accelerarea pe loc, motorul trebuie sa se tureze fara poticniri
sau eforturi.
7. Cutia de viteze
Controlul se face in mers, pe sosea. Selectati treapta de
viteze corespunzatoare vitezei de deplasare. Trecerea de la un raport de viteza
la altul trebuie sa fie efectuata in ambele sensuri, fara zgomote sau piedici
perceptibile la levier. La fiecare raport de viteza accelerati si decelerati
scurt, pentru a fi siguri ca nu "sare" din viteza. Controlati cu
atentie si fiti atenti ca, odata cu schimbarea vitezelor, sa nu auziti zgomote
in cutie, diferential sau axa cardanica, indiferent daca ele sunt separate de
motor (transmisie clasica, cu ax cardanic) sau sunt incorporate in solutiile
"motor si tractiune fata" sau "motor si tractiune spate".
Mentinand o buna bucata de timp o viteza normala de utilizare, diferentialul nu
trebuie sa emita nici un zgomot anormal.
8. Directia
Proba se face in mers, pe un drum cat mai drept posibil.
Viteza, nu exagerata, se mentine aceeasi in tot timpul probei. Luati mainile si
lasati volanul liber cateva secunde pentru a va asigura ca masina pastreaza
traiectoria. Acest test trebuie efectuat intr-o perioada cand nu bate vantul
lateral, iar pneurile masinii sunt umflate egal. Asigurati-va, de asemenea, ca
transmiterea comenzilor prin volan este imediat preluata de roti fara opintiri
sau rotirea exagerata a volanului si fara zgomote la caseta de directie.
9. Frana
Este un element important pentru securitatea
automobilului: proba trebuie facuta cu multa precautie, pentru a nu avea
surprize nici in timpul probei si nici dupa aceea. Franele trebuie sa ne puna
pe ganduri atunci cand: distanta de franare este prea mare, pedala are
"cursa lunga", autoturismul "trage" intr-o parte in timpul
franarii, se ivesc zgomote suspecte la placute sau tamburi, etc. Atentie de
asemenea si la frana de mana, cablul poate fii slabit.
10. Final
De obicei masinile care arata impecabil, vopsite recent, cu caroserie modificata, cu jante noi, terbuiesc evitate, aceste masini cu siguranta au avut un accident major ce a necesitat aceste modificari radicale, iar cei ce isi investesc banii pentru aceste modificari, isi pregatesc masina pentru vanzare.
De obicei masinile care arata impecabil, vopsite recent, cu caroserie modificata, cu jante noi, terbuiesc evitate, aceste masini cu siguranta au avut un accident major ce a necesitat aceste modificari radicale, iar cei ce isi investesc banii pentru aceste modificari, isi pregatesc masina pentru vanzare.
Daca aveti posibilitatea, este bine sa se faca si un
control al masinii dupa ce a fost ridicata pe elevator sau rampa. Trebuie acordata o mare atentie tuturor detaliilor partii de sub masina: veti putea observa
eventualele scurgeri la garnituri, reparatii, inlocuiri de piese, starea
jantelor, a cablurilor si legaturilor si in general modul cum a fost intretinut
autoturismul.