Pentru elaborarea unui plan de afaceri de succes este necesara redactarea urmatoarelor elemente componente:
1. Sinteza planului de afaceri - reprezinta un element vital al planului de afaceri si include, in esenta, declararea scopului pentru care a fost intocmit.
Va recomandam ca intocmirea sintezei sa se realizeze dupa elaborarea intregului plan, desi este prima componenta a acestuia. Sinteza planului de afaceri nu trebuie sa depaseasca 3-5 pagini.
2. Prezentarea societatii are o importanta deosebita, mai ales in situatiile in care planul de afaceri il utilizati pentru contractarea unor noi parteneri de afaceri, investitori, clienti etc.
Este, deci, absolut firesc ca, inainte de a decide asupra colaborarii cu societatea dumneavoastra, viitori parteneri de afaceri sa cunoasca firma si sa se convinga de castigurile pe care le va aduce un parteneriat cu dvs.
De accea, in cadrul acestui capitol trebuie sa precizati urmatoarele elemente :
- Datele de identificare ale firmei : anul de infiintare al societatii, de catre cine a fost infiintata ; forma juridica de constituire a societatii, sediul si/sau filialele, datele de inregistrare la Oficiul National al Registrului Comertului si la Directia Generala a Finantelor Publice, natura capitalului societatii,
- Numarul actionarilor si cine sunt acestia; daca viitoarea afacere este o societate comerciala pe actiuni; cum sunt reprezentati ei in consiliul de administratie,
- Cele mai importante surse de venit ale companiei : contractele de colaborare sau societati mixte create cu parteneri interni sau straini,
- Specificul activitatii desfasurate de catre societate, conform datelor de inregistrare la Oficiul National al Registrului Comertului (productie, servicii, comert, constructii, agricultura), evolutia pe piata in cursul anilor de activitate.
3. Descrierea afacerii
In aceasta etapa trebuie sa precizati ce nevoi ale pietei doriti sa satisfaceti in viitor prin produsele/serviciile pe care le oferiti. Principalele intrebari la care trebuie sa gaseasca raspuns sunt:
- Ce produse/servicii se vor putea vinde?
- Ce produse/servicii vor aduce cel mai mare profit?
- Ce produse/servicii se vor putea cumpara de catre clienti?
- Care este produsul/serviciul cel mai dorit de clienti?
Descrierea afacerii poate fi abordata si din perspectiva a doua componente fundamentale ale strategiei unei societati:
* Misiunea: reprezinta o proiectie a ceea ce va propuneti sa devina societatea dumneavoastra, pe termen mediu si lung.
Declararea misiunii are rolul de a oferi salariatilor, clientilor si actionarilor societatii atat o identitate distincta, cat si o mai buna intelegere a directiilor de evolutie a acesteia. Se vor pune fata in fata doua probleme fundamentale: ce este actualmente societatea si ce ar trebui ea sa devina.
Formularea misiunii societatii implica luarea in considerare a trei elemente determinante:
- mediul extern conditiile in care activeaza firma,
- resursele interne disponibile,
- clientii potentiali.
Cu alte cuvinte ce vreti sa faceti: vreau sa deschid o spalatorie auto, sa deschid un restaurant etc., de ce resurse dispuneti :am un sediu situat strategic, ceva bani, angajati pe care ma pot baza, am experienta in domeniu etc.
* Obiectivele strategice: reprezinta totalitatea rezultatelor pe care doriti sa le obtineti prin realizarea misiunilor asumate.
Ele constituie, astfel, puncte esentiale de referinta pentru urmarirea evolutiei activitatii societatii.
Cu alte cuvinte �sa am cat mai multi clienti multumiti pe care sa-i fidelizez, sa obtin profit, sa ma extind etc.
4. Echipa manageriala si resursele umane ale societatii
Aceasta etapa este foarte importanta atat pentru viitorii parteneri de afaceri, cat si pentru managerul societatii dumneavoastra.
Informatiile necesare pentru aceasta etapa provin din raspunsul la urmatoarele intrebari:
- Care este structura organizatorica a societatii?
- Cine va conduce afacerea?
- Cati angajati are societatea?
- Care este politica societatii in domeniul resurselor umane?
- Este necesara specializarea personalului existent?
- Care va fi programul de lucru al salariatilor?
- Ce metode de motivare a angajatilor se vor utiliza?
5. Piata este componenta cea mai importanta a planului de afaceri, ce trebuie sa ia in considerare urmatoarele elemente:
- piata tinta,
- concurentii actuali si potentiali,
- strategia de marketing propusa,
- principalele avantaje competitive ale produselor sau serviciilor propuse.
Cu alte cuvinte cunosc concurenta, stiu cotele lor de piata, preturile practicate, de cati angajati dispun acestia etc., de asemenea cunosc cererea existenta pe piata, stiu cine vor fi clientii mei (persoane juridice, fizice), imi voi face reclama etc.. In aceasta sectiune de obicei este inclusa si o analiza SWOT (puncte tari/puncte slabe care tin de activitatea interna, amenintari/oportunitati care tin de mediul extern).
6. Prezentarea produselor/serviciilor
Se vor identifica principalele caracteristici ale produselor/serviciilor propuse, fapt care presupune identificarea raspunsurilor la urmatoarele intrebari:
- Care este produsul/serviciul propus?
- Ce necesitate satisface acesta (nevoie vitala, moda)?
- Care sunt principalii furnizori si ce proportie de materie prima asigura ei?
- Exista si alte surse disponibile de furnizare a materiilor prime?
- Care este modalitatea de plata ceruta de furnizori?
- La ce preturi va fi vandut produsul/serviciul propus?
7. Informatii financiare
Unul din cele mai importante scopuri ale unui plan de afaceri este acela de a prezenta rezultatele financiare prognozate pentru activitatea pe care o veti desfasura.
Aceste informatii financiare trebuie sa le grupati astfel:
- Informatii financiare privind activitatea trecuta a societatii.
- Planul de finantare a afacerii si previziunile financiare privind perioada de rambursare a creditului.
- Informatii privind activitatea viitoare a societatii.
Cu alte cuvinte stiu ce costuri am avut cu materiile prime, personalul, servicii (contabilitate, consultanta, etc), chirii, utilitati etc., vreau sa fac investitii in cladiri, echipamente, etc., voi avea cheltuieli de proiectate, probe tehnologice etc.